دانستنی‌های نوجوان | من یک کاوشگرم
  • کد مطالب: ۲۱۳۹۵۷
  • /
  • ۰۲ ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۲

دانستنی‌های نوجوان | من یک کاوشگرم

با فرا رسیدن فصل بهار، به هرجا نگاه می‌کنیم، مناظر زیبایی می‌بینیم که هریک جلوه‌ای از قدرت آفریدگار است. حال و هوای بهاری، ما را سر ذوق می‌آورد به‌ویژه امسال که بهار طبیعت با بهار قرآن همراه شده بود.

مریم پورحقیقی - با فرا رسیدن فصل بهار، به هرجا نگاه می‌کنیم، مناظر زیبایی می‌بینیم که هریک جلوه‌ای از قدرت آفریدگار است. حال و هوای بهاری، ما را سر ذوق می‌آورد به‌ویژه امسال که بهار طبیعت با بهار قرآن همراه شده بود.

این روزها فرصت خوبی است که هوش خود را با اختراعات علمی آزمایش کنیم.
اگر موافقید، یک آزمایش جذاب علمی انجام دهیم.

شما می‌توانید به‌سادگی و با وسایلی که در خانه دارید این آزمایش را انجام دهید و یک گاز آتش‌فشانی بسازید!

برای انجام این آزمایش، به یک بطری خالی که دهانه‌ی آن کوچک باشد، یک قاشق جوش‌شیرین، نصف فنجان سرکه و یک بادکنک نیاز دارید.

 

آزمایش آتش‌فشان

ابتدا به کمک یک قیف کاغذی و با یک قاشق کوچک، جوش‌شیرین را داخل بادکنک بریزید. سپس سرکه را داخل بطری بریزید و بادکنک را آهسته به دهانه‌ی بطری متصل کنید.

دقت داشته باشید تا زمانی که بادکنک کامل به دهانه‌ی بطری متصل نشده است، جوش‌شیرین با سرکه مخلوط نشود. وقتی بادکنک کاملا به دهانه‌ی بطری متصل شد، جوش شیرین داخل بادکنک را درون بطری بریزید.

نتیجه هیجان‌انگیز است! با ریختن جوش‌شیرین روی سرکه، واکنش شیمیایی اتفاق می‌افتد و یک گاز آتش‌فشانی به نام کربن‌دی‌اکسید تولید می‌شود که بادکنک را باد می‌کند.

دانستنی‌ها | من یک کاوشگرم

 

آزمایش جالب فشار هوا

با شما همراه می‌شویم تا یک آزمایش جذاب علمی دیگر انجام دهیم. شما می‌توانید این آزمایش را به‌سادگی و با وسایلی که در خانه دارید انجام دهید و با مفهوم فشار هوا بیشتر آشنا شوید.

برای انجام این آزمایش هیجان‌انگیز، به یک بطری کوچک آب و یک توپ تنیس روی میز نیاز دارید. ابتدا بطری را تا نیمه از آب پر کنید. سپس توپ را روی دهانه‌ی بطری قرار دهید و آهسته در حالی که با دست دیگر توپ را نگه داشته‌اید، بطری را وارونه کنید.

حالا دست خود را از توپ جدا کنید و از مشاهده‌ی آنچه اتفاق می‌افتد شگفت‌زده شوید! توپ تنیس روی میز به بطری چسبیده است و خیال رهاشدن ندارد! فشار آب داخل بطری از فشار هوای بیرون کمتر است (به حجم آب هم بستگی دارد). در نتیجه، از طرف هوا به توپ فشار بیشتری وارد می‌شود.

خوب است بدانید تراکم هوا در همه‌جا یکسان نیست. جایی که تراکم بیشتر باشد، فشار نیز بیشتر است. در واقع، هرچه از سطح زمین دورتر می‌شویم و به سمت ارتفاعات می‌رویم، فشار هوا کمتر می‌شود.

دانستنی‌ها | من یک کاوشگرم

 

آزمایش ماکت اعصاب دست

با شما همراه می‌شویم تا یک دست‌سازه‌ی علمی بسازید!
برای ساخت این دست‌سازه به یک تکه مقوا، چند عدد نی، مقداری کاموا و چسب نیاز دارید.

ابتدا کف دست خود را روی مقوا بگذارید، با مداد الگوی آن را بکشید و با دقت دوربری کنید. سپس نی‌ها را به اندازه‌ی یک‌ونیم سانتی‌متر برش بزنید.

روی انگشت شست، دو قطعه نی با فاصله‌ی مناسب و روی سایر انگشتان سه قطعه نی کوچک بچسبانید. جای مفصل هر انگشت بین قطعات نی است که می‌توانیم با خم کردن مقوا، محل مفصل‌ها را بهتر مشخص کنیم.

حالا کاموا را در پنج قسمت مساوی برش می‌زنیم و هر قسمت را از داخل نی‌های هر انگشت رد می‌کنیم. در قسمت بالای هر انگشت، کاموا را گره می‌زنیم تا هنگام کشیدن، کاموا از نی خارج نشود.

نمونک (ماکت) دست شما آماده است! با کشیدن هر کاموا، حرکت انگشتان دست و محل مفصل‌ها را می‌توان مشاهده کرد. این دست‌سازه‌ی زیبا را می‌توانید از مواد بازیافتی هم درست کنید.

دانستنی‌ها | من یک کاوشگرم

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.